گفتگوی مدیر مجموعه جناب آقای قاسمی با پایگاه خبری مهر در مورد اختراع درپوش ایزوله

گفت و گو با حاج محمود قاسمی کسی که سرشار از امید و انرژی در میدان صنعت است

اختراع ایثارگر کارآفرین در ساخت درپوش ایزوله لوله های فاضلاب
کم نیستند افراد مستعد و خلاق در گوشه و کنار شهر که در کارگاه کوچک خود به امر مهم طراحی و تولید مبادرت می کنند اما از نگاه رسانه ها و حتی مدیران دستگاههای ذیربط، دور مانده اند. در این کارگاه ها بسیاری از نیروهای جوان، آموزش و تعلیم می بینند و بعد از مدتی وارد میدان فعالیت فنی و صنعتی می شوند. این بار سراغ یکی از چهره های گمنام عرصه کارآفرینی و اختراع رفته ایم. حاج محمود قاسمی جانباز جنگ تحمیلی که سالهای طولانی است به طراحی در زمینه های مختلف فنی و صنعتی می پردازد. او در کارگاه کوچک که چندین هنرجو و کارآموز دارد، ساعت های زیادی را با پیچ و مهره ها و ابزارهای صنعتی مختلف کلنجار می رود و حاصل این رنج و تلاش او، امروز ثبت چندین اختراع است که مهم ترین و جدیدترین آن، درپوش ایزوله لوله های فاضلاب است.این گفت و گو پیش روی شما است.

جناب قاسمی می خواهم به دوران انقلاب برگردیم و یعنی زمانی که شما در سن نوجوانی بودید، فعالیت شما در آن دوره به چه شکلی بود؟

ما در محله فلاح زندگی می کردیم و به قول امروزی ها، اصالت جنوب شهری داریم. خانواده ما یک خانواده مذهبی بود و تحت تأثیر همین تعلقات و تربیت خانواده، در همان سن نوجوانی که شما اشاره کردید وارد بسیج که البته آن زمان، کمیته ها نقش بسیج را داشتند، شدیم. کانون فعالیت ما هم مسجد ابوذر بود و در آن دوره، کانون ابوذر نقش زیادی در جذب نیروهای جوان و نوجوان به انقلاب و دفاع مقدس، ایفا کرد. بسیاری از دوستانی که آن زمان در کانون ابوذر بودند، شهید شده اند و یاد و خاطره شان با ما است.

با شروع جنگ شما بلافاصله راهی خط مقدم جبهه شدید؟

من موقع عزیمت به جبهه ۱۶ سال داشتم. توفیق حضورم در دفاع مقدس ۴ سال به طول انجامید و در این مدت من ۴ بار در چند عملیات مجروح شدم، عملیات والفجر مقدماتی، بدر، والفجر ۸ و کربلای ۴

در چه رسته هایی در جنگ فعالیت داشتید؟

بسیاری از رسته ها را تجربه کردم، آرپی چی زن، دیده بان، تک تیرانداز، تخریب چی،امدادگر و…

به قول امروزی ها همه فن حریف بودید؟

چیزی مشابه این.

اگر موافق هستید، به روزهای بعد از جنگ نگاه کنیم، تا آنجا که من در بیوگرافی تان دیدم، مثل ایام جنگ، در این دوره هم کارهای متنوع را عهده دار بودید. درست است؟

بله من بعد از جنگ ابتدا به جمع برادران جهادگر در مجموعه جهاد سازندگی پیوستم که کار رسیدگی به محرومیت ها و مناطق فقیر را عهده دار بود. مدتی حتی پست مشابه کار شما یعنی خبرنگاری و گزارشگری را به من سپردند و در این نقش راهی مناطق جنگی شدم تا اوضاع و احوال جبهه را بازگو کنم اما حقیقتاً به لحاظ روحی نتوانستم این برنامه را پیش ببرم. برای من که در اغلب این مناطق عملیاتی، نزدیکترین دوستانم را از دست داده بودم یا شاهد مجروحیت و جانبازی و جان دادنشان بودم، مرور اتفاقات دوره جنگ خیلی سخت بود، به همین دلیل هم از دوستان اندرکار خواستم تا این کار را به عهده برادر دیگری بگذارند.

از چه زمانی کار فنی را شروع کردید و رسماً به سمت کارآفرینی و طراحی و تولید روی آوردید؟

من بعد از توقف همکاریم با دوستان جهاد، فرصتی پیدا کردم تا به یک مطالعه و بررسی مبادرت کنم و به قول معروف خودم را کاملاً آنالیز کردم. بعد از این بحث و بررسی ها بود که اولین قدم ها را برای شروع یک فعالیتی که ابتکارآمیز بود برداشتم.

قبل از این بحث لازم است این نکته را یادآوری کنم که همان ابتدای انقلاب پدر را از دست دادم و عهده دار سرپرستی خانواده شدم لذا با کارهای سخت مأنوس بودم. اعتقاد محکمی به قدرت بازو و فکر انسان در تأمین معاش دارم و به این خاطر از انجام هیچ فعالیتی اعم از کارگری یا کارگاهی دریغ نکرده ام.

اما در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که برحسب همان علاقه شدید که به کارهای فنی داشتم بعد از جنگ دست به کار شد. یادم هست اولین اثری که جنبه اختراع داشت را عرضه کردم این اختراع یک «کارواش دستی قابل حمل» بود. یکی از انگیزه هایم در ساخت این وسیله، صرفه جویی در آب بود به این دلیل که بسیار در کارواشی ها هدر رفت آب وحشتناک است. ابزاری که ساختم دسته ای شبیه دستگاه بازی آتاری دارد و با یک فرچه توپی فشنگی و دو منبع آب و مایع در قسمت‌های چپ و راست با کمترین میزان آب، به شست و شوی خودرو اقدام می کند.

ابتکار بعدی من ساخت یک دستگاه شستشوی حیوانات خانگی بود. بعد از آن نیز چند طرح و پلتفرم ارائه کردم اما متأسفانه مورد حمایت قرار نگرفت و انتظاری که برای حمایت مراکز مسئول مثل وزارت صنعت داشتم، تأمین نشد.

بسیاری از افراد که در کار تحقیق و کارآفرینی هستند معمولاً وقتی با این نوع موانع مواجه می شوند عطای آن را به لقایش می بخشند اما چگونه شما صحنه را ترک نکردید؟

من واقعاً هدفم در این کار، کسب سود و ثروت اندوزی نبود و قبل از این هم اشاره کردم، ما نسل جنگ با همان روحیه دوران تلاش برای آزادی کشور امروز در فعالیت های صنعتی و اقتصادی حضور پیدا می کنیم. بنابراین خستگی یا ناامیدی در این کار برای من معنی ندارد. ما با چشم باز و با آگاهی از مشکلات و موانع وارد این میدان شدیم. من برای پیش بردن طرح هایی که داشته ام خیلی دوندگی کرده ام. بارها به وزارت صنعت، مراکز فناوری یا تحقیقاتی مراجعه کرده ام اغلب با پاسخ منفی و کم لطفی مواجه شده ام اما چنان که می بینید دست از تلاش برنداشته ام

جناب قاسمی نام شما در فهرست کارآفرینان برتر قرار دارد، در همین عرصه کارآفرینی که گفته می شود درمان اصلی درد بیکاری است، چند نفر را تا بحال توانستید وارد بازار کار و اشتغال کنید؟

با یاری خداوند در همین کارگاهی که الان فعالیت داریم ۵۲ کارجو در حوزه آئینه کاری، دکوراسیون و تزئینات مشغول هستند. این بخش از فعالیت ما جنبه هنری و ظرافت خاصی دارد به این خاطر اغلب خواهران نسبت به آن علاقه نشان می دهند. فعالیت مجموعه ما در زمینه آئینه کاری مورد تشویق نمایندگی یونسکو قرار گرفت، همینطور بخشی از شهرداری با حضور در غرفه نمایشگاهی همکارانم را به تلاش بیشتر ترغیب کردند

به اختراع جدیدتان بپردازیم که ظاهراً جزو پروژه هایی است که بسیار برای عملیاتی کردن آن دغدغه دارید. این اختراع چه ویژگی دارد و چه گرهی از نیازها و مشکلات شهروندان باز می کند؟

این وسیله اختراعی چنان که می بینید با نام«درپوش ایزوله لوله های فاضلاب» عرضه شده است کارکرد اصلی این وسیله این است که کمک زیادی به بهداشت ، آرامش روحی ، سلامت محیط زندگی شهروندان می کند

من زمان و انرژی زیادی را صرف ساخت این وسیله کردم و خوشبختانه بعد از سالها پیگیری و تلاش، پروژه به نتیجه رسید و در انجمن مخترعین کشور نیز ثبت شد.

چنان که استحضار دارید همه منازل و ادارات ما بویژه در شهرهای بزرگ، هنوز سیستم فاضلابشان ساماندهی نشده است. چاه فاضلاب به دلیل آنکه منشأ ورود بوی نامطبوع و حشرات موذی است از دغدغه های جدی شهروندان است و ما سعی کردیم با اختراع این وسیله، این نگرانی و دغدغه شهروندان را برطرف کنیم.

این درپوش ایزوله در اندازه های مختلف طراحی شده است و محیطی آرام و سالم را به لحاظ جلوگیری از عوارض چاه های فاضلاب ایجاد می کند. شخصاً از کارایی این دستگاه اطمینان خاطر دارم و اعلام کرده ام که با دو سال گارانتی محصول را به دست شهروندان برسانم. یک شماره تماسی هم برای پاسخگویی به نظرات و پیشنهادات و تقاضاهای شهروندان درباره این اختراع اعلام کردیم و در همه ساعات آماده پیگیری و تأمین نظرات و نیازهای آنها هستیم. (۰۹۳۸۶۵۲۶۰۲۰)

برای نیروهای جوانی که جویای کار هستند و به شما مراجعه می کنند چه نظرات و توصیه هایی می کنید

در تجربه این سالها، به این باور رسیده ام که فعالیت های خلاقانه فقط در سایه بردباری و آرامش پیش می رود و یک کارآفرین باید از بلندپروازی بگریزد. جمله ای دارم که دائم به هنرجویان یادآوری می کنم که «تجربه هیچگاه کهنه و پیر نمی شود و ارزش حیات انسان به عشق و علاقه او به آموختن و تجربه کردن است». سعی کردم قبل از همه خودم به این سخن عمل کنم. من هنوز خود را یک هنرآموز می دانم و سعی دارم در عین حال که آموخته و تجربه ام را منتقل می کنم اما هیچ گاه از یادگیری دریغ نمی کنم. «صبر و تحمل در کنار آموزش» دو عنصری هستند که مثل بالهای پیشرفت عمل می کنند.

من با همه وجود این را لمس کرده ام که فرصت های شغلی در کشور بزرگ ما فراوان است و با این گفته بسیاری از بچه ها که کار نیست به شدت مخالفت می کنم اما به شرطی که با آن نگاه که عرض کردم درپی کار بدویم.

یک سوالی که فکر کنم در ذهن بسیاری از مخاطبان این گفت و گو مطرح خواهد شد این است که چه اندازه طرح و ایده های شما در عرصه کارآفرینی و اختراع مورد حمایت دستگاههای ذیربط بوده است و خود شما چه میزان پیگیر جلب توجه مدیران و برنامه ریزان این قبیل پروژه ها بوده اید؟

قبل از این همه اشاره کردم متأسفانه هنوز چنان که انتظار می رود، سازمانها و نهادها حمایت جدی از مبتکران و افراد مستعد کارآفرینی نمی کنند.

بی خبر نیستید که امروز تشریفات و پروسه جلب حمایت و توجه دستگاههای ذیربط در این زمینه خیلی زیاد است که گاهی افراد فعال در این زمینه را از ادامه فعالیت منصرف می کند. یک فرد کارآفرین واقعاً گاهی باید از هفت خوان رستم عبور کند تا بتواند اندک حمایت مالی در قالب وام یا تسهیلات دریافت کند و با وضعیت اقتصادی و گرانی زمین و مسکن و مواد اولیه که پیش آمده است برای یک کارآفرین تهیه یک مکان برای فعالیت کارگاهی اش چه میزان سخت است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما